mandag den 19. september 2011

Spot the kitty

Det BLEV en forholdsvis begivenhedsløs weekend..og dog...den involverede både afslapning og at jeg tabte både næse og mund. Afløst af en virkelig actionfyldt start på ugen!

Det meste af weekenden har jeg haft denne her udsigt (ja, det er en palme):


Jeg har nemlig ligget ved poolen og daset med en bog om den sydafrikanske dyreliv. Vi skal da lige have et billede af poolen, skal vi ikke?


Wow, det er så hårdt at være mig...det er jo helt urimelige arbejdsvilkår! Jeg vil dog sige at det er arbejdsrelateret at læse den bog om faunaen i Sydafrika - dvs at jeg rent faktisk arbejder i weekenden. Så dedikeret er jeg bare! Eller...alt er vel relativt, for det er faktisk meningen at jeg har fri i weekenderne. Vi har også haft en langsom start hernede, men sådan er det jo når man søsætter et nyt projekt. Der skulle gerne blive en del mere at lave meget snart - Stephen og jeg skal ind at hente 100 nye kamerafælder i byen i dag. Med 2 kamerafælder pr "station" kommer vi, med de kamerafælder vi allerede har, op på noget nær 100 "stationer". Det er dobbelt op ift nu. Faktisk er vores projekt med kamerafælderne det mest omfattende på leoparder nogensinde. DET er sejt! Jeg må fortælle mere om arbejdet med kamerafælderne i et andet blogindlæg...

Lørdag aften blev vi inviteret på middag af Dave. Vi troede der blev sagt i boma'en (invitationen fik vi over en skrattende radio da vi var på game drive), så vi kom som vi var op til boma'en...hvor der var helt mørkt. Så stod vi der...indtil Stephen sagde: Sagde han BAREN og ikke boma'en? Oh shit...det håbede jeg fandme ikke, for hvis han sagde baren, så var det baren nede i selve lodgen (ja, den der luxus lodge), hvor der var kommet gæster...og vi var på ingen måder klædt på til den anledning. Vi gik der ned...og det var der. Så der stod jeg, i klipklappere, fleecetrøje og uden makeup -  fik stukket et glas vin i hånden, og skulle mengle med mangemillionærer og være seriøs scientist. Aldrig(!!!) i mit liv har jeg set noget så vildt. TOTAL luxus - jeg kan nærmest ikke en gang beskrive det...rustik safaristil? Jeg tabte bogstavelig talt underkæben. Og det blev kun værre da vi gik ud i (luxus)boma'en for at spise. Boma'en var bygget op at en rustik stenstruktur med en stor bålplads i midten. Ude langs siderne var der klapborde og virkelig komfortable stole linet op langs hele boma'ens udstrækning. Et bord+stol til hver. Sirligt dækket op med en tændt lanterne på hvert bord. Stemningsfuldt er overhovedet ikke dækkende i den her sammenhæng. Stephen og jeg så på hinanden, og blev enige om at ingen nogensinde ville tro på os, hvis vi begyndte at fortælle om det her. Jeg må snige mig ned med kamera en dag...det virkede lidt upassende at tage det med på det tidspunkt. Aftenen sluttede med at vi allesammen rykkede tættere rundt om bålet...og fik udleveret grillspyd og skumfiduser. Perfektion!

Oven på en meget stille weekend, blev jeg så her til morgen vækket klokken 6.30 ved at Leuckson (som arbejder her) bankede på min dør. Der var blevet set en gepard i reservatet! Jeg hoppede i tøjet i løbet af sekunder og greb mit kamera. Få ting kan få mig til at synes at det er ok at stå så tidligt op, men plettede katte er én af dem. På vej ud af lodgens område kørte vi forbi en giraf der lå ned. Jeg ville gerne have haft et billede, men det var der ikke tid til...det gik over stok og sten i et hæsblæsende tempo for at nå ud til stedet hvor geparden var blevet spottet, inden han fik nok af rampelyset og forsvandt igen. Og der var han...den fantastiske plettede kattemis, han lå og nød den første sol på en høj:


Naaaaaaiiiii, han var fin! Han var lige lusket af, da vi fik et kald over radioen: Lions, lions! Afsted det gik igen, over stok og sten! På vejen blev det dog lige til et stop midt i en stor flok vandbøfler:

 Rundt om næste hjørne fandt vi så løveflokken - en ung han, med et par løvinder og nogle unger:


 Et smukt syn, som desværre blev skæmmet af at vi kunne se at 2 af ungerne havde synlige tegn på tuberkulose. Det betyder at hele flokken vil være død inden for et par år. Det er nogle barske realiteter man skal håndtere hernede, men jeg må huske på at det netop er derfor at jeg er her; en stor del af Stephens projekt omhandler tuberkulose i populationerne af carnivorer hernede (især løver, sjakaler og leoparder), og målet er at vi via research bedre kan forebygge tuberkuloseudbrud hos de her fantastiske dyr.

Hjemme igen, fandt jeg ud af at jeg har fået en ny roommate. Lad mig præsentere, firbenet Monty:



God mandag til alle :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar