mandag den 12. september 2011

Baby giraf og pyjamas heste

Igår vågnede jeg ved at Holly bankede på min dør klokken virkelig tidligt. Der var blevet spottet en baby giraf i reservatet, og selvfølgelig skulle vi ud at se den. Det fungerer sådan at ser man noget spændende, så kalder man det ind over radioen - især når der er gæster på lodgen. Jeg er teknisk set ikke gæst, men researcher. Så afsted det gik, med søvn i øjnene og uglet hår...med kameraet klar i hånden. Og her er han så, det mest nuttede nogensinde:
 

Sikken en måde at starte dagen på! Alle hunnerne er godt runde om maven nu, så der bliver sandt baby boom mens jeg er hernede. Det bliver fantastisk! De fleste af dyrene timer nedkomsten i henhold til regntiden - den skulle gerne starte om en månedstid. På vej hjem igen fik vi også set et par pyjamas heste:


Op ad middag blev jeg så sendt til tælling med migræne. ARGH! Hvor er det bare spild af tid at ligge for nedrullede gardiner når man, i følge min overbevisning, befinder sig midt i noget der svarer til julemandens værksted. Stephen sagde at jeg skulle tage det roligt, jeg skulle jo trods alt være her 6 måneder endnu. Okay, han har en pointe, men jeg følte mig stadig meget snydt da de andre tog på game drive uden mig om aftenen. 

Her til morgen havde jeg det heller ikke udtalt fantastisk. Migrænen kan være en bivirkning af malariapillerne, så jeg er blevet beordret til ikke at tage dem igen før regntiden starter og myggene kommer. Stephen og Holly tog op nordpå for at tjekke kamerafælder uden mig...nok meget godt at det endte sådan, for de strandede med et punkteret dæk i midten af ingenting. Herligt...! Mens de var væk kom Yvonne over for at tjekke om jeg var ok. Om jeg skulle til lægen. Folk er simpelthen så søde og omsorgsfulde. Dave var også lige forbi på sin motorcykel for at sige at jeg bare skulle komme ned i hovedhuset hvis jeg havde brug for noget - nat eller dag. Så der bliver passet godt på mig.

Her til aften tog vi ud at spise på en nærliggende lodge. Eller nærliggende og nærliggende....efter afrikanske termer er det vel lige rundt om hjørnet at køre 30 minutter af virkelig bumlet grusvej i buldermørke, og gennem 2 "gates" der skal åbnes manuelt, og dermed får diverse dødsfælder i Indiana Jones til at ligne Tivoli forlystelser? Vel fremme ved lodgen fik vi det lækreste mad serveret på deres udendørs terrasse...lamper i træerne og fed stemning. Pludselig var der noget der rumsterede under terrassen og vi tænkte at det nok var lodgens hunde. Næh nej, få sekunder efter kom der en hel vortesvins familie ud fra under terrassen. Haha, de var så søde. De gik rundt og hyggede sig på græsplænen et stykke tid, og luntede så ind under terrassen igen hvor de lagde sig til at sove. Nu vil den opmærksomme læser nok spørge hvordan jeg kunne vide det, når jeg ikke kunne se dem. Svaret er enkelt: Jeg kunne høre dem - de snorkede!

Tilbage til Makanyi af den bumlede vej - Stephen fik lov til at håndtere dødsfælderne (læs: gates'ne) mens Holly og jeg ventede i bilen. Han insisterede, vi sagde ham ikke i mod. Da vi var næsten tilbage ved Makanyi, fangede bilens forlygter et par røde øjne i mørket. En hyæne! 
Nu er jeg så snart på vej i seng - jeg har min første rigtige arbejdsdag i morgen, hvor Holly og jeg skal ud at tjekke kamerafælder i nogle andre reservater. Jeg satser på at vi IKKE punkterer....



Baby giraffe and pyjamas horses
Today we were woke up to the spotting of a baby giraffe. dave had called it in, so off we went with the camera glued to my hand. Who doesn't want to start the morning watching a baby giraffe? We found him and he was adorable (see pics above). We also saw some zebras on our way back to the lodge (see pictures above). What a way to start my day! Alle the females have round bellies these days - it's going to be a baby boom as soon as the rain season starts in about a month. Can't wait!
Spend the rest of the day in bed due to a migraine. Man, what a waste of time when you are, according to my standards, in the middle of something resembling Santa's Worhshop. Stephen told me to relax as I was going to be here for 6 more months. I reckon that he has a point, but I still felt like I was missing out when the others went on a game drive that evening.Wasn't feeling too sun shiny the next day either, and we suspect that the migraine might be a side effect of the malaria pills. So no more pills for me until malaria season kicks in. So Stephen and Holly went to check camera traps with out me....might be my luck, as they ended up with a flat tyre.
This night we went out for dinner at a near by lodge..or nearby...I guess 30 minutes on very bumby dirt roads and passing to two gates (read: death traps) in pitch darknes, is just around the corner in African terms? We a very nice meal out on a deck...with a familiy of warthogs hanging out under the deck. When they started snoring, we decided it was time to head back home. On the way back home our headlights caught a pair of red eyes - a hyaena!
I will have my first real day at work tomorrow, checking camera traps with Holly...I hope we don't get a flat tomorrow as well...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar