mandag den 26. december 2011

En tur på stranden...


Det var noget a la at gå fra asken til ilden, at tage flyet fra vintermørke og kolde Danmark d. 12. december og så lande i solbeskinnede Ballito dagen efter. Jæps, jeg skulle nemlig på spontan strandferie inden turen gik tilbage til bushen...tiltrængt, for jeg nåede jo nærmeste ikke at sidde ned i de 14 dage jeg var hjemme på besøg!

Ballito ligger på Sydafrikas østkyst, 50 km nord for Durban - den travleste havneby på den sydlige halvkugle. Jeg var afsted med en masse mennesker jeg ikke kendte...men det kom jeg til. Det blev til en uge med sjov, ballade, grill og strand, og det var virkelig fedt at se en anden side af Sydafrika end kun bushen!

Vi brugte de fleste dage på stranden...der blev pakket en køletaske med vand, snacks, øl og andet godt, og så slog vi ellers lejr på stranden med parasoller (for tøsedrengene...dvs alle andre end mig) til langt ud på eftermiddagen. Havet er ret varmt på den østlige side af Afrika...i stor kontrast til den vestlige side, hvor man nærmest skal have tørdragt på for at kunne være i vandet. Men havet er også vildt hernede; store bølger og stærk understrøm - til stor morskab for de fleste, og til stor bekymring for livredderne. Jeg røg straks tilbage til barndomsminder om vilde bølger, bodysurfing og sand ALLE steder på Frankrigs vestkyst da jeg så stranden, så jeg var som et lille barn juleaften. Det havde også lige været noget for min far!








Mens vi var dernede, var vi også en tur i Durban - en ikke helt lille by. Der var et stort akvarium på strandpromenaden, som vi naturligvis skulle kigge lidt nærmere på. Selve strandpromenaden summede af liv og sydhavsstemning, men rigshaw taxier, live reggae band og afslappede mennesker. Da vi sad og fik en drink på en bar på stranden, kom der et kæmpe Maersk containe skib sejlede ud fra havnen...jow jow, de ved skam godt at Maersk er dansk dernede ;-)

Durban strand



Rig shaw taxa..på eget ansvar!


Kæmpe fisk!

Efter en rigtig dejlig ferie med sand mellem tæerne, gik turen tilbage til virkeligheden. Jeg fik et lift til Joburg, hvor jeg skulle have flyet tilbage til reservatet, og på den 6 timers tur fik jeg set hvor fantastisk storslået og foranderligt Sydafrika virkelig er. Vi kørte gennem Drakensberg bjergene...og jeg var fuldstændig solgt til stanglakrids. Grønne, frodige bjergskråninger så langt øjet rakte. Det var virkelig fantastisk og...ja, magisk! 

Jeg landede i Hoedpruit torsdag eftermiddag (uden min bagage naturligvis...det ER jo mig), og Holly hentede mig så vi kunne køre direkte ud at tjekke kamerafælder....men det fortæller jeg om i næste blog :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar