lørdag den 19. november 2011

Camera trap surprise og andre herligheder...


Livet går sin vante gang herude i bushen...vi er "velsignet" med en hedebølge for tiden. Så vil nogen måske spørger hvor varmt det er. Jo, det er så varmt, at folk der er født og opvokset hernede kigger vantro på én (selvom jeg ser knap så skandinavisk ud mere...har jeg i øvrigt nogensinde gjort det?) og siger: Jeg kan ikke holde den her varme ud, hvordan i alverden håndterer DU den?!?? Svaret på det spørgsmål er: I poolen i min kæmpe badering...

Hedebølge = pool, så i sidste weekend rensede vi og fyldte Stevens pool op. Det havde vi meget sjov ud af..især Holly og Steven:




Men...vi skal jo arbejde i denne hede, og som sædvanligt er underholdningsværdien altid stor. Varmen gør at mange dyr søger skygge i vores kamera fælder, så vi har udviklet et nyt koncept, når vi tjekker dem: Camera Trap Surprise - you never know what you're gonna get! Som i et hvert andet lotteri er der både nittelod (myrer, tæger, karkelakker og edderkopper i alverdens størrelser) og gevinstlod (gekkoer, firben og frøer). Kunsten er at åbne kamerafælden med yderste forsigtigthed, meget stille tippe kameraet ud af stålkassen, og så se om man kan se a) noget uhyrligt eller b) noget herligt. Ser man a) sker der oftest det at man lader kameraet falde, mens man løber skrigende væk. Ser man b) efterfølges det ofte med et "Naaaaiiiiiii!" hvorefter der ivrigt, og halvråbende, rapporteres til den anden (som sidder et par meter væk og tjekker den anden kamerafælde) hvilken skat man har i sin kamerafælde. 
I denne uge fik Holly a) og jeg fik b). På forunderlig vis bor der stadig en kolonorm stor wolf spider i en af vores fælder - han har været der i 8 uger nu, og virker ret skråsikker på at kamerafælden er HANS ejendom. Holly havde fornøjelsen af ham i denne uge. Jeg fik den sejeste lille træfrø i en af mine kamerafælder - da jeg tog kameraet ud af kassen, blev han siddende på kameraet og kiggede på mig...eftertænksomt og vurderende. Og valgte så at hoppe op på min arm og kravle rundt. Jeg grinede højt og længe, for det kildede helt vildt....og tænkte at det er en praktisk ting at edderkopperne ikke gør det samme...!

Som altid ser vi mange herlige ting, når vi kører rundt herude - I får lige et par stemningsbilleder, inklusiv nogen fra en fantastisk "sun downer" midt i en løveflok:

Tre-hovedet vandbøffel!

Hvor mange oxpeckers er der på giraffen?



Måne opgang over Timbavati...

Vi har været på endnu et par leopard stake outs, dog uden held. Jeg begynder at spekulerer over om jeg overhovedet får set en leopard hernede...hvis ikke jeg gør vil det jo være tommetykt ironisk, da jeg arbejder på et leopard projekt. Jeg er dog ikke et sekund i tvivl om at de har set mig....og det mange gange, men hvis de ikke vil ses, så er det sådan det bliver!

Så har vi også budt 2 nye sæsoner velkommen hernede; dyrebaby sæsonen og skildpaddesæsonen. Førstnævnte er næsten ikke til at holde ud....impala lam, vortesvinsgrislinger, zebraføl og gnukalve...OVER ALT! Og man skal virkelig sidde på begge hænder for ikke at springe ud af bilen, løbe efter dem, fange dem og kramme dem til de piver. Desværre er det næsten umuligt at få et billede af de små herligheder, for deres mødre passer godt på dem. Og med god grund! Skildpaddesæsonen er lidt nemmere at dokumentere - skildpadde på vejen...som naturligvis skal flyttes til sikkerhed...men først efter vi fuldstændig hæmningsløst har fotograferet os selv med eksemplaret:





Her den anden nat havde jeg en uventet, men meget smuk gæst, på mit værelse - en "african moon moth", godt og vel 15 cm i vingefang (haha, hedder det overhovedet det for natsværmere?!?):



Apropos uventede gæster, så er jeg også velsignet med den meget uvelkomne slags - jeg vågnede op dækket af insektbid den anden dag. Man ved det er slemt, når man viser apotekerdamen sin ryg og siger "I need something for this" og hun svarer med et "Oh my....!". The joys of Africa!

Mens jeg prøver at forholde mig til, at jeg lige om lidt skal hjem på kort visit til kulden og et Danmark gennemsyret af julestemning, er der lige noget med at der er én der har fødselsdag i morgen....jeg så godt Holly prøve at smugkøbe kageingredienser og pink champagne da vi var inde i byen igår.... :-D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar