onsdag den 12. oktober 2011

Just another day at the office...

Jeg synes at tiden flyver afsted - jeg har været her i over en måned nu? Det virker helt vildt...jeg er jo lige kommet herned...?!??

Jeg er kommet godt ind i arbejdet, og det er vist på høje tid at fortælle lidt om hvad jeg egentlig laver ....sådan til dagligt. Mit primære arbejde er med det ret omfattende leopard projekt vi har kørende hernede. Projektet består af mange dele, som i bund og grund skal ende ud med at vi skal blive klogere på hvilke faktorer der har indflydelse på leopardernes udbredelse og brug af reservatet. Her spiller sygdom (tuberkulose) og andre konkurrerende prædatorer (løver og hyæner) en stor rolle. Holly og jeg står for arbejdet med kamerafælderne - vi har stationer (bestående af 2 kameraer) oppe rundt omkring i hele reservatet. Vi servicerer dem med 14 dages intervaller, hvor vi skifter batterier og downloader billeder. Via kamerafælderne, håber vi at kunne identificere de enkelte leoparder i reservatet, og derved få en idé om deres populationsstørrelse. Kamerafælderne ser sådan her ud:


Kameraerne har en sensor, så det udløses ved bevægelse. I den optimale verden er det så når en plettet kattemis lusker forbi, som fx:



Vi får dog også billeder af en masse andre sjove ting - men det må jeg lave et separat blog indlæg om en dag. Der er RIGELIGT at tage af! Til dagligt er vores kontor vores trofaste land rover, som vi har døbt Tallulah:


En hvilken som helst dag på "kontoret" kan indebære lidt af hvert - de fleste dage får vi set nogle helt fantastiske ting, som fx:


Baby nyala :-)

Fantastisk kudu buk!

Lørdag besluttede Steven at i dag var dagen hvor vi skulle se en leopard. Vi kørte reservatet tyndt uden held...til gengæld fik vi en virkelig flot "sundown" midt i en kæmpe flok vandbøfler:



Søndag morgen stod på den hidtil bedste løve sighting jeg har haft herude. Vi blev vækket forholdsvist tidligt af Dave, og fik pakket os allesammen (Dave, Yvonne, Suchar, Steven, Holly og jeg) sammen i bilen, og kørte ud for at finde flokken. Vi fandt dem på nabogrunden, og endte med at sidde midt i flokken i en lille times tid. Behøver jeg at sige at der blev knipset MANGE billeder?







Kan I hygge indtil der er mere nyt fra det afrikanske kontinent :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar